lördag 4 januari 2014

Gott nytt LCHF-år!

10 november skrev jag nedanstående och kan erkänna att jag fortfarande slarvar med maten...äter för lite mat och har inte kommit igång med motionen...:0(
Skakar liv i bloggen igen för att få lite motivation att bryta dåliga mönster och det är ju även här jag har mina recept!
Ger inte nyårslöften men ser detta som en bra start på 2014!
..............................................
Läste detta igår om att välja LCHF och fortsätta med det på: http://www.highfatfitness.net

Några mätparametrar som man kan använda är:

  • Värk: Har du värk i vanliga fall & blir den bättre eller sämre?
  • Känner du dig svullen eller “uppsvälld”, blir det bättre eller sämre?
  • Hur känns humöret? Bättre eller sämre?
  • Behöver du gå ned i vikt? Går du upp, ned eller står det still?
  • Hur mår magen? Är den öm och gnällig eller snäll?
  • Hur känns den allmänna orken, mycket energi eller lite?
Mina svar på dessa frågor blir:
- Jag har inte värk i vanliga fall men äter jag socker får jag ont i främst händernas leder men även i andra leder och känner mig stel.

- Dagen efter att jag druckit tex en- två cider eller något annat som innehåller socker är jag svullen som jag samlat vatten i kroppen och det är ju just vad jag gjort - känner en obehagskänsla som släpper varefter jag "kissat ut all bunden vätska"... 

- Humöret känner jag aldrig nån större skillnad på då jag oftas känner mig tillfredsställd med livet i övrigt och lever ett mycket bra liv där jag vet att jag är "min egen lyckas smed"(bra citat Pillan!)
Upplever inte att det påverkas nämnvärt av vad jag stoppar i mig.

- Jag har sen i somras lagt på mig ca 4kg. Vad vågen visar är inte det viktigaste i mitt liv men jag känner på min kropp att den förändrats av dessa kilon som vågen visar skillnad på. Nu har jag pendlat 2,5-4kg upp och ner sista månaderna beroende på vad jag äter. Vill gå ner dessa och hålla mig stabil.

- Äter jag mat som innehåller gluten blir jag genast svullen i området där magsäcken sitter och senare vid tarmarna - det värker och kan beskrivas som att "tarmarna känns lila och värker som inflammerade sår" (detta gör att mjöl är något jag lätt undviker i alla sammanhang ALLTID!!!)

- När jag frångår LCHF känner jag mig avtrubbad, "däst", stel, oalert och "svag"(?)


Sammanfattning: Läser jag ovanstående så finns ju inga tvivel på att det är dags att bryta dåliga mönster!!!

Min plan: Jag har sedan 2009 ätit enligt LCHF men slarvat lite med för dåligt med fett, för lite mat och lite fler avsteg sista månaderna. Idag skärper jag till mig och ger min kropp vad den vill ha: mer fett, måltider när den behöver(ibland frukost - ibland inte = lyssna på kroppens signaler) och färre avsteg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar