onsdag 18 april 2012

LCHF: Mer om periodisk fasta

Å vad kul med lite kommentarer!!!
Här kommer min syn på era tankar:

Jag kör inte Periodisk fasta för att gå ner fortare/mer i vikt utan för att jag mår bra av att inte äta mina mål under större del av dagen.
Min kropp verkar ganska nöjd där den är idag men jag har tydligen gått ner ett kilo när jag vägde mig för ändamålet - samtidigt som jag motionerar mer och kanske fått lite fastare kropp!

Det här med mättnadskänsla beror nog på fler faktorer:

Dels ska man äta när kroppen önskar och sluta äta när man känner sig nöjd

Lite kolhydrater i maten gör ju att blodsockret håller sig på en jämn nivå och man inte blir sugen
Jag är ALDRIG HUNGRIG och glömmer därför ofta bort att äta och om då mina måltider är tänkta att ligga mellan 6.00 till kanske 20.00 så kan jag få "matkris" (blodsockerfall?) när jag ätit frukost vid 06.00 och sen helt plötsligt vid 18.00 kommer på att jag inte ätit på hela dagen....

Den periodiska fastan gör att jag börjar med ett antal vakna timmar utan mat fram till 12 och sen avslutar med några vakna timmar efter 20.00 - passar min kropp!

Stor mängd fett i kosten håller mig mätt länge!
Jag äter inte speciellt mycket grönskaker över huvud taget och under en vanlig dag får jag nog i mig minst 50g smör, ca 3 msk kokosfett och sen fettet i livsmedlen jag använder.
........................................
Ur kommentarsfältet:
  1. Anonym
    Hej!
    Jag bara funderar på om du har märkt ngn skillnad på vågen. Har du gått ner ngt? Ha det så gött...
    Mvh Linda

  2. Har funderat på att prova för att få fart på viktnedgången (som är lika med noll), men tror att jag skulle svimma av hunger innan det blev dags att äta vid lunch. Jag fattar inte heller det där med att alla är så mätta hela tiden, jag måste äta helfel för jag är minsann hungrig... Iofs på helgen, när vi äter "frukost" vid 10-11 kan jag absolut klara mig utan något annat än en ostbit fram till middagen vid 18-19, men när jag jobbar och startar dagen vid 6-7 - då är det svårare...

  3. @evacecilia Hur länge har du ätit LCHF? För mig tog det säkert ett halvår, om inte mer, innan jag kände att kroppen hamnade i den där mättnadskänslan. Plötsligt kunde jag sitta på jobbet och folk började prata om lunch, medan jag inte var ett dugg hungrig! Så fort jag slarvar kommer dock hungern/suget tillbaka. Det skulle också kunna vara så att du faktiskt äter för lite fett? Då kommer hungern också krypande.

  4. @matgiken Jag har ätit LCHF lite över ett år... Det där med fettmängden är inte helt lätt, jag äter kanske för lite - ingen aning.

1 kommentar:

  1. Kul att läsa mer om hur du gör och det är ju fantastiskt att man funkar så olika :).
    Det är många parametrar som spelar in när det gäller mat och matintag. När jag är ledig är det mycket lättare att låta kroppen styra helt och hållet vad gäller äta eller inte äta, jag tror att det beror på att dagarna börjar senare då ;). De dagar jag tränar blir också ätandet annorlunda. Jag kan inte äta innan träningen och efteråt är jag sällan hungrig så de dagarna blir det oftast bara frukost och lunch + kaffe/te med mjölk/grädde.
    Jag mår bra av min kost, men skulle gärna bli av med bulldegen på magen - fast den verkar gilla mig :).
    Ha det fint!

    SvaraRadera