torsdag 14 juni 2012

Stevia igen!

"Matgiken" funderade över Stevian:
Är det ren Stevia (typ blandad i vatten) eller är det blandat med något annat sötningsmedel?
Om det är ren stevia, hur är det med bismaken?


På Hermesetas hemsida kan man läsa detta:
---------------------------------------------------------------------------------

Tillverkning

För att extrahera steviosiderna ur de smakrikaste delarna på stevian, börjar man med att blötlägga bladen från växten i rent dricksvatten.
Vid extraktionen frigörs då de naturliga och mycket söta ämnena i stevian, de så kallade steviolglykosiderna.
Därefter renas och filtreras steviolglykosiderna med en metod som påminner om ett vanligt vattenfilter.
Inga tillsatser av några kemiska ämnen, bara en naturlig process med bladen söta ämnen.

När extraktet har utkristalliniserats och torkats blandas det med aromer för att ge den runda och söta smak som SteviaSweet har.
Steviaextraktet till Hermesetas SteviaSweet framställs under mycket hårda kvalitetskrav, där det naturliga från växten bibehålls och för att vi ska kunna uppnå en smak som verkligen påminner om vanligt socker.
---------------------------------------------------------------------------------
När jag läser på min flaska flytande så verkar det som att det bara är vatten tillsatt efter tillverkningsprocessen, men jag vet inte riktigt vad man ska tro -  läste detta hos 4HELATH.SE

Det blir nog upp till var och en att "utvärdera" och ev. använda.
Jag använder nästan aldrig sötningsmedel i nån form men har både Stevia, Sukrin strö och Sukrin meliss hemma ifall...
Använde den flytande Stevian att söta rabarberdrycken med och där kände jag ingen bismak.
Har använt Sukrin till rabarberpaj oxå och där funkar det bra tycker jag.

1 kommentar:

  1. Själv använder jag mig av stevia strö som är innehåller stevia och erytritol, vilka är naturliga sötningsmedel som inte påverkar blodsockret. Hermesteas däremot använder andra utfyllnadsämnen som jag inte anser vara speciellt bra...

    http://bakasockerfritt.blogg.se/

    SvaraRadera