måndag 24 september 2012

LCHF: Vad ska jag laga för mat???

Många jag möter som börjar med LCHF gör det hela så komplicerat...
De tror att man måste laga nån "speciell" mat och letar febrilt efter recept...
Min filosofi är att plocka bort ris, pasta, potatis, mjöl & socker.
Istället för dessa livsmedel - in med mer BRA FETT!
För mig är detta inte så svårt - sen äta tills man är nöjd!

Nu kanske det beror mycket på vilka matvanor man haft innan?!
Jag har ju alltid lagat mat från grunden och inte köpt halvfabrikat förutom "pås-såser"...
Har man haft för vana att nästan bara "värma" sin mat så blir det såklart en stor omställning när man både ska planera mat OCH laga den...

I min vänstermeny kan man klicka på olika rubriker och hitta recept uppdelat i tex fisk, fågel, kött, frukost, fika osv för att få lite inspiration om man kört fast!
Ett annat tips till er är att gå in på KOSTRÅDGIVARNA och läsa deras veckomenyer - 13 veckors mat finns samlade på denna länk:
http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

1 kommentar:

  1. Här lagar jag inget annat till mig utan bara låter bli att ta pastan, riset eller potatisen. Kött och smör eller sås funkar bra dekorerar med ett sallads blad eller en grukskiva. Det är bara när mannen i huset är hemma och tycker att jag inte får i mig någon mat som jag får någon grönsaksgratäng eller annat till det jag äter. Men jag är nöjd med att bara äta kött och fett. Är ju aldrig sugen på något! Är så glad att jag är här igen och mår bra!!!

    SvaraRadera