lördag 29 december 2012

LCHF: Till nyår!

Idag har jag handlat till mina åtagande på nyårsfirandet!
På min lott hamnade följande:

Marinerade morötter

Om man kan äta morötter utan att trigga sitt socker sug så rekommenderar jag detta tillbehör!

Skala, skiva och koka fyra morötter
i vatten tills de blir lagom mjuka - det ska fortfarande vara tuggmotstånd...
Häll av vattnet och låt ånga av.

Under tiden gör man en marinad av:
0,25 dl Äppelcidervinäger
0,75 dl Olivolja
2 hackade Vitlöksklyftor
en knivsudd hackad färsk Ingefära
1 msk Persilja
Svart peppar & Salt efter smak

Lägg i morötterna och låt det dra en stund.
Gott både ljummen och kall!
 
----------------------------------------

Hemgjord BEARNAISESÅS

Reduktion:
½ dl VATTEN
½ dl VINÄGER
3-4 delade CHARLOTTENLÖK eller GUL LÖK
15 lätt krossade VITPEPPARKORN
1 msk DRAGON

Koka tills hälften av vätskan finns kvar - SILA!
Under tiden smälter man smöret i en egen kastrull - mängd smör: se nedan

Och sen...
Lägg äggulor i en tjockbottnad kastrull och ställ på SVAG värme - jag brukar ta ta 3 gulor till 200g smör, 4 gulor till 300g smör osv...

Häll över reduktionen och vispa fluffigt med elvispen.

Häll i en tunn stråle ner det lätt avsvalnade smöret medan du vispar med elvispen.
(Har aldrig varit med om att det skurit sig men om det händer så stoppa i en isbit en stund och rör om så ska det "gå ihop" igen!)

När såsen är klar brukar jag tillsätta lite mer DRAGON, lite PERSILJA och SALT  
-------------------------------------

Vitlökssmör

  • 100 gram smör
  • 2-3 klyftor vitlök (pressa eller finhacka)
  • 5 msk finhackad hackad persilja
  • 1 msk citronsaft
  • 1 tsk worcestersås
  • 1 krm vitpeppar
  • 0,5 krm salt

    Rör ihop rumsvarmt smör med resten av ingredienserna.
    Forma en rulle på smörpapper och rulla ihop.
    Förvara i frysen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar