söndag 10 november 2013

Frukost?

Efter över 1,5år med 16:8 och matfönster mellan 12-20(vilket passat min kropp och ätande) tänker jag prova att bryta mönstret under en period för att ändra mina matvanor lite...
Problemet med mig är att jag är lite "fyrkantig" och lätt faller in i mönster som först är en spegling av en positiv förändring men som sen blir en outvärderad norm i mitt liv...

Jag började med 16:8 då jag kände att efter en dag med frukost-lunch-middag inte ville äta något förrän vid nästa dags middag...kändes nästan som att mitt behov att äta var varannan dag(?!)
Sökte på nätet på "äta varannan dag" och hittade 16:8 på en amerikansk sida.
Lyssnade på min kropp och kände att frukosten var inte så viktig så det blev "brunch - middag" som blev "min grej".
Det har som sagt fungerat under en längre tid.

Det som hänt sen i somras är att jag blivit slarvigare i min kosthållning och min kropp mår inte bra av det. Har ätit för lite fett under mina måltider och intagit socker information av nån cider då och då + att jag ätit lite godis på helgen...
Min kropp mår inte bra av detta :0(

Jag anser att varje människa ska äta det man mår bra av och själv välja vad man stoppar i sig.
Om jag väljer att kalla min kosthållning LCHF och sen frångå det genom att ibland tillföra socker så är ju det upp till mig men när min kropp slår bakut och inte mår bra så är det min skyldighet att ändra på mig FÖR MITT EGET MÅENDES SKULL!!!

Läste detta igår om att välja LCHF och fortsätta med det på: http://www.highfatfitness.net

Några mätparametrar som man kan använda är:

  • Värk: Har du värk i vanliga fall & blir den bättre eller sämre?
  • Känner du dig svullen eller “uppsvälld”, blir det bättre eller sämre?
  • Hur känns humöret? Bättre eller sämre?
  • Behöver du gå ned i vikt? Går du upp, ned eller står det still?
  • Hur mår magen? Är den öm och gnällig eller snäll?
  • Hur känns den allmänna orken, mycket energi eller lite?
Mina svar på dessa frågor blir:
- Jag har inte värk i vanliga fall men äter jag socker får jag ont i främst händernas leder men även i andra leder och känner mig stel.

- Dagen efter att jag druckit tex en- två cider eller något annat som innehåller socker är jag svullen som jag samlat vatten i kroppen och det är ju just vad jag gjort - känner en obehagskänsla som släpper varefter jag "kissat ut all bunden vätska"... 

- Humöret känner jag aldrig nån större skillnad på då jag oftas känner mig tillfredsställd med livet i övrigt och lever ett mycket bra liv där jag vet att jag är "min egen lyckas smed"(bra citat Pillan!)
Upplever inte att det påverkas nämnvärt av vad jag stoppar i mig.

- Jag har sen i somras lagt på mig ca 4kg. Vad vågen visar är inte det viktigaste i mitt liv men jag känner på min kropp att den förändrats av dessa kilon som vågen visar skillnad på. Nu har jag pendlat 2,5-4kg upp och ner sista månaderna beroende på vad jag äter. Vill gå ner dessa och hålla mig stabil.

- Äter jag mat som innehåller gluten blir jag genast svullen i området där magsäcken sitter och senare vid tarmarna - det värker och kan beskrivas som att "tarmarna känns lila och värker som inflammerade sår" (detta gör att mjöl är något jag lätt undviker i alla sammanhang ALLTID!!!)

- När jag frångår LCHF känner jag mig avtrubbad, "däst", stel, oalert och "svag"(?)


Sammanfattning: Läser jag ovanstående så finns ju inga tvivel på att det är dags att bryta dåliga mönster!!!

Min plan: Jag har sedan 2009 ätit enligt LCHF men slarvat lite med för dåligt med fett, för lite mat och lite fler avsteg sista månaderna. Idag skärper jag till mig och ger min kropp vad den vill ha: mer fett, måltider när den behöver(ibland frukost - ibland inte = lyssna på kroppens signaler) och färre avsteg!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar