söndag 27 februari 2011

LIVSMEDELSVERKET

Förbannad blir jag när jag läser Livsmedelsverkets råd om "Bra mat i förskolan"...
-----------------------------------------------------------------------------

Mjölk och fil
För att fettrekommendationerna ska nås, bör den mjölk som serveras vara lättmjölk
berikad med D-vitamin.

Lättmjölk, lättfil och lättyoghurt innehåller mindre fett, och därmed mindre mättat fett än fetare mjölksorter, men lika mycket av andra näringsämnen – lättmjölk innehåller mer vitamin D än standardmjölk.
Kostundersökningen 2003 visar att nästan alla barn får för mycket mättat och för lite omättat fett, oavsett hur mycket energi (kalorier) de äter.

För mycket mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom senare i livet. Bland annat därför bör en del av det mättade fettet bytas ut mot fleromättat.
Det är bra att barn VÄNJER sig vid lättmjölk redan som små.
Rådet att dricka lättmjölk gäller alla barn oavsett kroppsvikt och syftar inte i första hand till att minska intaget av energi, utan av mättat fett.


Ost
Ost görs av mjölk och fettet i den är därför till största delen mättat.
...man måste komma ihåg att osten också bidrar med fett.
Också i förskolan bör man välja ostar med god smak, lägre fetthalt och nyckelhålsmärkning.

Matfett …
Eftersom intaget av mättat fett är alldeles för stort medan intaget av fleromättat fett är för litet bör särskild uppmärksamhet ägnas åt valet av fetthaltiga produkter.
Det är inte lätt att inom ramen för en begränsad totalmängd fett öka andelen omättat fett på bekostnad av det mättade.


Det är en fördel att använda mjölk i stället för grädde i matlagningen.
Bytet minskar både mängden mättat fett och kaloriinnehållet och ger utrymme för andra näringsrika ingredienser.

-------------------------------------------------------------------------
Egentligen hade jag kunnat markera hela texten med fet stil...detta är alltså vad vi inom mitt arbete ska rätta oss efter och det som mina barn serveras på sin skollunch?!

Jag ska dock erkänna att vi på min förskola serverar:
EKOLOGISK STANDARDMJÖLK
EKOLOGISKT BREGOTT
FETARE OST än 17%


....OCH DET STÅR JAG FÖR!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar