torsdag 7 juli 2011

Spendrups Bright Brew - igen!!!

Fick en kommentar angående mitt inlägg om ölen från JOHAN:
Läs det finstilta på burken. 0,75g kh MINDRE än vanligt öl.. jävla falsk marknadsföring
Hade faktiskt själv reagerat över det som står på framsidan av burken:
ÖL MED 50% FÄRRE KOLHYDRATER då jag trodde att öl i allmänhet innehåller mer kolhydrater än så. Vände på några andra tomburkar som fanns här hemma men där fanns ingen innehållsförteckning...
Diskuterade med en kompis och jag ansåg att asterixen (*) på baksidan hänvisar till texten på framsidan av burken och inte till innehållsdeklarationen.

Igår skickade jag ett mail till Spendrups och fick ett snabbt svar!
____________________________________________________________
Hej Malin,
Kul att du gillar ölen! Gällande din fråga så har ni faktiskt båda rätt.
Spendrups Bright har ungefär 50 procent färre kolhydrater än den öl som har näst minst kolhydrater i vårt sortiment. Denna öl, Old Gold har 1,8 gram kolh/100g.
En Mariestads har till exempel 2,3 g/kolh per 100 g öl.
Bright har ju som bekant knappt 0,8 g kolh per 100g.

Din kompis hävdar att den har 0,76 gram färre kolhydrater, vilket ju också stämmer rent matematiskt då 50 procent i detta fall ju är 0,76 (och vår referensöl var old gold på 1,8 gram). Här finns dock en diff på 0,2 g per 100 gram till Brights fördel.

I praktiken har alltså Bright mer än 50 procent färre kolhydrater än de flesta "normala öl".

Hoppas jag rätt ut er fråga

Mvh
Leif Börjesson
Marknadschef Öl Spendrups Bryggeri
____________________________________________________________
Det verkar som att jag kan dricka en BRIGHT då och då vid speciella tillfällen även i fortsättningen!!!

2 kommentarer:

  1. Fan vad bra!
    Fint förvirrande :P

    Nu ska jag pimpla bright i fortsättningen också ;)

    SvaraRadera
  2. Den måste jag prova. Det saknar jag en kall god öl i sommar värmen. Du har en bra blogg. Jag bloggar om mitt Lchf liv på
    http://blogg.amelia.se/gottelisa/

    SvaraRadera