torsdag 27 september 2012

LCHF: Det har gått dåligt i köket...

Utan att vara alltför självgod kan jag säga att för det mesta är maten jag lagar mycket god!!! :O)

Men några tillfällen om året gör jag ett riktigt "bottenkok"...
Denna vecka har det hänt mig TVÅ gånger...BUUU!!!

Första var när jag vred ner fel platta och kokade köttgrytan torr...och bränd...
Tänkte att den nog gick att rädda och hällde på massor av grädde och kantareller.
Smaken var det inget fel på men köttbitarna var STENHÅRDA/TORRA...

Idag "lyckades" jag igen...
Skulle fixa hemgjorda hamburgare och upptäckte att grädden var nästan slut.
Snabb tinade älgfärsen i micron och hällde på ½dl grädde + lite turkiskyoghurt och kryddade.
Första stekningen ramlade alla tre hamburgarna isär...för dåligt med fett...

När jag skulle rädda det hela fick jag plötsligt en ide...istället för att tänka "ÄGG" flaggade min hjärna för: FIBERHUSK..
Det måste ju binda bra...

Jag säger bara: ANVÄND INTE FIBERHUSK I KÖTTFÄRS

Voila: Idag serverar Kungsjöbackens kök SLEMMIGA BIFFAR...

Det var just vad som hände - borde tänkt på att husken binder vattnet till en "slemliknande" konsistens...
Här: vätskan i den tinade köttfärsen...

IMORGON ÄR EN NY DAG och enligt tidigare statistik kommer jag att laga underbart god mat FRAM TILL JUL!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar