fredag 21 september 2012

LCHF: När ska man äta???

Min filosofi är att äta när jag behöver!
Nu för tiden kör jag för det mesta Periodisk fasta på vardagarna när jag arbetar(äter min mål mellan 12.00-20.00) och på helgen blir det kanske frukost vid 9 och sen fika eller lunch och sen middag på kvällen

Här kommer förslag för er som ännu inte hittat ert "ätande"
FRUKOST – LUNCH/MIDDAG – ”KVÄLLSFIKA”
En vanlig dag på jobbet(innan jag började med PF).
Frukost vid 8 – lunch med barnen vid 11.45 – nått kallskuret senare på kvällen
Jag är egentligen inte upplagd för mat 4 timmar efter frukost men det är svårt att välja en annan tidpunkt att äta när man jobbar på en förskola. Ofta äter jag mitt huvudmål där och är inte så sugen senare men behöver ändå något innan dagen är slut.

FRUKOST – LUNCH – MIDDAG
Är jag pigg äter jag frukost hemma vid 6 – lite lätt lunch på jobbet – middag på kvällen vid åtta kanske

FRUKOST – MIDDAG
Äter jag en stor frukost hemma vid 9(om jag är ledig) räcker det ofta med middag nån gång vid 17…

FRUKOST/BRUNCH – FIKA – MIDDAG
Om kroppen önskar mer brukar jag lägga in lite gott till kaffet mitt emellan och då blir middagen senare…

Men mottot är: ÄT NÄR DU BEHÖVER DET och SLUTA NÄR DU KÄNNER DIG NÖJD!
...........................................................................
Vad jag äter:
Här följer en förklaring till de olika måltiderna i förra inlägget – jag äter alltså inte alla varje dag!!!
Jag tror att den som byter ut en ”traditionell” dags mat (frukost – fika – lunch – mellanmål – middag – kvällsmat) mot dito Lchf-vänliga mål äter alldeles för fettsnålt!!!
Man orkar inte äta så många mål mat om man äter tillräckligt med fett…

FRUKOST/BRUNCH:
2 ägg – stekta eller som äggröra
½ paket bacon + majonnäs
ELLER:
2 mosade kokta ägg blandat med smält smör och tex tonfisk eller nån bit matjes + dill
Utökad: tex Avocado & vitlöksost

MIDDAG:
Kött eller fågel (Här serveras mest Älgkött, Kyckling, Tjäder, Orre, ”hemgris” och ibland ”hemfisk” – magert kött som behöver extra fett!)
Fett i form av smör, gräddsås och/eller creme fr
Lite grönsaker ovan jord

LUNCH(eller Brunch):
Som ovan men mindre portion…
Eller som nedan om det är helg eller semester…

KVÄLLSFIKA:
Ofta kall mat – tex: salami, skinka, räkor, avocado, brie, mozarella, oliver i en salig röra!

FIKA:
Serveras vanligen till en balja kaffe!
Ostrullar med smör i, salami & Brieost, Skinkrullar med pepparrotsost
….eller ibland nåt mer ”fika-likt”:
Ostkaka på keso med färska bär, Keso a´la Malta, bär med vispad grädde
Ovanstående är ganska mättande och blir istället för ett annat mål tex mitt på dagen eller som kvällsmat! 

ELLER EN BULLETCOFFEE:
"Dubbel"Kaffe med 25g smör, 2msk kokosfett som mixas så det blir skummigt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar