söndag 30 juni 2013

LCHF: Grillat är godast - SÅS!

Hemgjord BEARNAISESÅS
Reduktion:
½ dl VATTEN
½ dl VINÄGER
3-4 delade CHARLOTTENLÖK eller GUL LÖK
15 lätt krossade VITPEPPARKORN
1 msk DRAGON

Koka tills hälften av vätskan finns kvar - SILA!
Under tiden smälter man smöret i en egen kastrull - mängd smör: se nedan

Och sen...
Lägg äggulor i en tjockbottnad kastrull och ställ på SVAG värme - jag brukar ta ta 3 gulor till 200g smör, 4 gulor till 300g smör osv...

Häll över reduktionen och vispa fluffigt med elvispen.

Häll i en tunn stråle ner det lätt avsvalnade smöret medan du vispar med elvispen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
ÅSA's RED DEVIL sås

500g passerade tomater
1dl Ajvar relich (stark)
1 dl olja
8 st vitlöksklyftor
(jag hackade 5 och pressade 3)

Krydda med:
5 msk oregano
5 tsk sambal olek(pasta på burk)
2 tsk cayennepeppar
2 tsk grovmalen svartpeppar

Blanda allt i en gryta, koka upp, låt småputtra ca 5 min.
Låt svalna, ställ kallt (gärna 1-2 dygn)..
Hållbarhet ca 3 veckor.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
TZATZIKI
 
Creme fraiche 34%
pressad vitlök
riven/"hyvlad" gurka
salt & peppar
 
Jag brukar riva gurkan på grova sidan av rivjärnet eller hyvla den med osthyveln på längden.
Lägg i ett durkslag och salta på - då rinner överflödig vätska ur och man behöver inte salta mer.
Använd vitlök efter smak - den blir jättegod om man hackar klyftorna men det går ju fortare att pressa...
Gör den några timmar före servering så den hinner "gôtta till sig"!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
MIN GUACCAMOLE
 
Kärna ur Avocado och lägg i en skål
Tillsätt hälften så mycket creme fr 34%

Kör med mixern till önskad konsistens
Krydda med paprikapulver, chiliflakes, salt & peppar
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
ENKEL UNDERBAR KALL SÅS!
 
Min vän Åsa lärde mig denna enkla sås som bara blir godare efter en natt i kylen!!!

Creme fr
Chiliflakes
Dragon
Salt & Peppar

Blanda allt!
Passar till det mesta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar