söndag 11 augusti 2013

Projekt: 5:2

Har sett dessa två siffror lite överallt senaste tiden...
Läste några kommentarer på FB och tänkte först att nu har väl "folk blivit tokiga"???
Kändes som en tävlan i hur länge man kunde "låta bli att äta" men sen såg jag att man visst åt ca 500kcal de två dagar man fastade per vecka.

LCHF har nu varit min kosthållning de senaste fyra åren och sedan ca 1,5 år tillämpar jag även Periodisk Fasta med "ätfönster" mellan ca 12.00-20.00.
Hittade denna benämning när jag sökte på "äta varannan dag". jag kände nämligen att om jag åt frukost-lunch-middag så var jag nye hungrig förrän på kvällen dagen efter.
Att hoppa frukosten och äta två bra mål per dag har fungerat bra(förutom under semestern men det kommer i ett senare inlägg...)

Läste om 5:2 i kombination med LCHF och även 2:5 där förslaget var att "nolla kolhydraterna" under två dagar och äta LCHF som man brukar under resterande fem.

För mig har alltid fasta inneburit att man bara dricker under fastedagen. Kommer ihåg en period i min ungdom när jag fick tips av min "naturdoktor" att fasta en dag i veckan under en tid och då enbart dricka GullrisTe som har en antiseptisk inverkan på kroppen vilket kanske skulle hjälpa läkningen av mitt atypiska eksem.

Efter sommarens sämre kostvanor tänkte jag prova 5:2 under en tid "på mitt sätt!

Min tanke är:
Måndag: fasta
Tisdag: LCHF
Onsdag: LCHF + PF
Torsdag: fasta
Fredag: LCHF
Lördag: LCHF + PF
Söndag: LCHF + PF

Då jag är emot att "räkna med min mat" så tänker jag försöka klara mig på vätska under mina fastedagar men behöver jag något får det bli ägg(nolla...)

Under fastedagarna kommer jag även att undvika mejeriprodukter.

Startar i morgon så får vi se vad som händer med vikt, humör och måendet!!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar