söndag 15 juni 2014

Varför.....

...kan jag inte leva som jag lär???
Om jag ger den lilla sockerjävulen lillfingret så tar den hela handen eller...?

Den 1/7 är det fem år sen jag lade om mina kostvanor till LCHF.
De första fyra åren var det så enkelt - jag mådde så bra och var ganska strikt även när det gällde antalet kolhydrater under en dag. Gick snabbt ner 13 kilo som jag inte hade anledning att släpa runt på, magen mådde bra från dag ett, min pollenallergi försvann andra sommaren och förra året läkte mitt atopiskt eksem ut helt.

Idag sitter jag här med +5 kilo jämn fördelat över kroppen, ett infekterat atopiskt eksem på ena skinkan och ett allmänt obehag i kroppen....VARFÖR DÅ???

Jo för att min "dåliga karaktär"(?) helt plötsligt tog över?
Eller för att jag mådde FÖR bra?
Eller för att...finns egentligen inte någon bra förklaring....och det spelar heller ingen roll...blicka framåt från här och NU!

Men jag vet att min kropp mår bäst av:
- kost utan socker och vetemjöl
- bra sömn
- mindre stress
- promenader
- goda relationer både inom familjen och med vänner

Under senaste ca 9 månaderna har jag frångått mina principer på flera sätt, jag har smugit in socker i form av nån cider, lite godis, apelsinjuice och glass. Den gamla sanningen att "det som inger ser att jag äter har inte hänt" har smugit sig in i mitt liv...Jag äter ju aldrig ris, pasta, smörgås eller kakor mm så då är det är inte så farligt....JO DET ÄR DET!! Varje flaska cider, varje liten godisbit och sked glass är något JAG INTE BEHÖVER I MITT LIV!!! Jag har ju klarat mig utan det i fyra år förut.....

Varför kunde jag inte bara upprätthålla det som jag vet fungerar för mig???

Ja ja...nu är jag "på botten" och då är det bara att börja klättra uppåt igen mot tillståndet där det står TILLFREDS med stora bokstäver!!!

Åtgärder för att nå målet:
- LCHF 
- Sömn istället för Zappande på tv:n(under veckan kommer nya sängen!)
- motionera lagom
- snart semester - beta av "att göra listan" på jobbet i realistisk fart
- laga god och bra mat tillsammans med familjen och äta när kroppen säger till
- tyvärr en Dalacin-kur för att få bukt med det vätskande eksemet snarast
- omega3Forte och magnesium(mot benkrypet...)

Bloggen hjälpte mig bra till en början som en dagbok där jag redovisade för mig själv vad jag åt och mitt mående - det kom "liksom fram i ljuset" - jag provar igen!




2 kommentarer:

  1. jag lider med dig malin jag mår heller inte bra kan n te ta lchf för mitt hjärta skenar förr när jag åt lchf mådde jättebra.........skit också ------

    SvaraRadera
  2. ajaj nu blir jag ledsen att höra att du fått eksemen tillbaka. Ja jag undrar också vad det är som är så svårt med att hålla sig till det man mår bra av jag är precis som du <3 men vi tar nya tag eller hur!! kram

    SvaraRadera