måndag 13 februari 2017

Måste hela familjen äta LCHF?

Ja - varför inte???😊
Hur stor omställningen i kosthållningen blir beror ju helt på vad/hur man ätit tidigare...
Består vardagsmaten av pasta, ris, halvfabrikat och fikabröd? Då blir det stor skillnad!!!

I min familj har vi alltid ätit "kött & potatis". Jag har lagat det mesta från grunden och pasta kanske har serverats en gång i veckan - när barnen var yngre: spagetti och köttfärssås eller stuvade makaroner och köttbullar. Ris åt vi högst sällan...

Min omställning blev inte så stor utan jag tog bort potatisen och ersatte den med mer sås och grönsaker. Jag slutade reda såsen med mjöl och drack min kopp kaffe utan fikabröd.
Jag behövde inte en massa NYA recept eller äta "egen mat" utan jag bara anpassade lite...

Spagettin byttes mot kokt strimlad vitkål
Potatismos blev blomkålsmos
Potatisgratäng = vitkålsgratäng
Potatisklyftor = stekt vitkål
Potatissallad = ostsallad   osv.

Efter ett tag åt jag det jag ville - det "gottigaste" enligt mig!
Men har man tidigare varit rädd för fett, gillat smörgås, ätit enligt tallriksmodellen och varit noga med mål och mattider kan det vara en utmaning att plötsligt inta:
- Kaffe med kokosolja
- Ost och skinkrulle med mycket smör
- En grillad köttbit med endast hemgjord bearnaisesås OCH kryddsmör
- Rester från gårdagens middag till frukost

MEN GOTT ÄR DET!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar