söndag 5 februari 2017

"The Franska"

Idag har jag bakat bröd - hittade detta recept på LCHF-arkivet: THE FRANSKA
Jag gjorde om receptet lite denna gång då jag snålade på äggen...
Det ska egentligen vara tre ägg + sex äggvitor men jag körde på sex hela ägg.

Detta bröd går att äta som det är, rosta eller göra vitlöksbröd av!!!
Så här blev mitt recept:



”THE FRANSKA” (min version)
6 st  Ägg
250g Ost
2msk Sukrin strö
1/2tsk Salt
2msk Fiberhusk
1dl Mandelmjöl
2dl Pofiber
2tsk Bakpulver
1st  Ägg till pensling
1msk Sesamfrön

Sätt på ugnen på 175 grader varmluft.
Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke (förutom sesamfröna).
Riv osten så fint som möjligt.
Blanda ner ägg och den rivna osten i de torra ingredienserna och blanda ihop.
Tänk på att inte arbeta degen för mycket, då tappar bakpulvret sin funktion att svälla.
Samla ihop degen i mitten av skålen så det är en liten klump.
Förbered en plåt med ett bakplåtspapper på.
Ta upp degen med blöta händer och forma den till en fin oval formfranska. Lägg den på plåten.
Pensla den med vispat ägg och strö vallmofrön över.
Skär 4-5 sneda skåror uppe på brödet så att det blir fina skåror på brödet.
Ställ in i ugnen och släng en deciliter vatten i botten på ugnen och stäng ugnen snabbt. Detta gör att brödet får en lite mer krispig yta. Grädda brödet i 50-60 minuter.
När det är klart tar du ut det och låter det svalna på ett galler.
Servera och njut sen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar